Na linii 27 między Skępem a Toruniem kierowca samochodu osobowego wjechał na przejeździe od pociąg techniczny PKP PLK. Choć skutki samego zderzenia były niegroźne (skończyło się na urwanym zderzaku), konieczne okazało się wstrzymanie ruchu pociągów na półtorej godziny - informuje zarządca infrastruktury.
– O dużym szczęściu może mówić niefrasobliwy kierowca, który dzisiaj wjechał osobówką pod nasz pociąg techniczny na przejeździe kolejowo-drogowym w ciągu drogi Zawały – Dobrzejewice (linia kolejowa 27 Nasielsk - Toruń Wschodni). Kierowca zlekceważył znak STOP i nie zatrzymał się przed torami. Skończyło się na urwanym zderzaku, a mogło znacznie tragiczniej… – poinformowały w mediach społecznościowych PKP PLK.
Koszty, jakie poniesie sprawca zdarzenia, nie ograniczą się jednak do mandatu i naprawy samochodu. W efekcie wypadku ruch pociągów na odcinku Skępe – Toruń został wstrzymany na ok. półtorej godziny. Odpowiedzialność finansową za szkody poniesione – między innymi – przez przewoźników spadnie właśnie na kierowcę. Dokładne okoliczności zdarzenia wyjaśni komisja.
Zarządca infrastruktury przypomina, że na przejeździe kolejowym kierujący samochodem zawsze musi ustępować pierwszeństwa pociągowi. – Na przejazdach kategorii D, czyli takich, jak w miejscu dzisiejszego zdarzenia, bezwzględnie należy zatrzymać się przed znakiem STOP i upewnić się, czy można bezpiecznie przejechać przez tory. To na kierowcy spoczywa odpowiedzialność za życie i zdrowie swoje, swoich pasażerów oraz podróżnych i obsługi pociągu – zaznacza.
Ze sprawozdania na temat bezpieczeństwa w ruchu kolejowym w 2023 r. wynika, że w ubiegłym roku na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach doszło do
190 wypadków (spośród 669 wszystkich wypadków na liniach i bocznicach). Oznaczało to wzrost o 9 w porównaniu do 2022 r., choć z drugiej strony spadła w tym czasie liczba ofiar śmiertelnych (39 osób – o dwie mniej niż w roku 2022). Niezmienna pozostaje najczęstsza przyczyna tych wypadków: brak zachowania przez kierowców ostrożności podczas wjazdu na przejazd i przekraczania torów.